Friday, November 25, 2016

Dialog Sentap Pensel dan Pemadam

Pemadam : Apa khabar kawan?
Pensel : Aku bukan kawanmu.
Pemadam : Kenapa?
Pensel : Kerana aku benci kamu.
Pemadam : Kenapa engkau membenci aku?
Pensel : Kerana engkau suka padam apa yang aku tulis
Pemadam : Aku tak padam melainkan yang salah!
Pensel : Kenapa engkau sibuk?
Pemadam : Aku pemadam, ini kerjaku.
Pensel : Ini bukannya kerja!
Pemadam : Kerja aku bermanfaat, macam kerja engkau jugak.
Pensel : Engkau salah dan sombong!
Pemadam : Kenapa?
Pensel : Kerana yang menulis lebih baik dari yang memadam.
Pemadam : Memadamkan kesalahan sama seperti menulis yang benar.
(Pensel terdiam seketika, kemudian mengangkat wajahnya)
Pensel : Engkau benar sahabatku!
Pemadam : Engkau masih bencikan aku?
Pensel : Aku tak akan benci orang yang memadamkan kesalahanku.
Pemadam : Dan aku juga tak akan memadamkan sesuatu yang betul
Pensel : Tapi aku lihat engkau semakin kecil dari sehari ke sehari!
Pemadam : Kerana aku mengorbankan sebahagian dari tubuhku setiap kali aku memadam kesalahan.
Pensel : Aku juga merasakan bahawa aku semakin pendek dari sehari ke sehari.
Pemadam : (Nada memujuk) Kita tidak akan dapat memberi faedah kepada orang lain melainkan kita sanggup berkorban untuk mereka.
Pensel : (Nada gembira) Betapa mulianya engkau sahabatku, alangkah indahnya kata-katamu...

Pemadam dan pensel berasa gembira, lalu mereka pun hidup sebagai sahabat baik, tidak berpisah dan tidak berselisih faham.

Sahabat-sahabatku sayang...

Mengapakah kita tidak berterima kasih terhadap orang yang memadamkan kesalahan kita dan menunjukkan kita jalan kebenaran, tidakkah mereka berhak untuk mendapat ucapan terima kasih?


Renung-renungkan...!

No comments:

Post a Comment